Hvordan unngår jeg for høyt eller for lavt mottrykk i eksosanlegget?

Ved å bruke samme diameter på eksosrøret som den diameter som kommer ut av motor så blir det ikke feil, med mindre man blokkerer for mye underveis. En motor er avhengig av et visst mottrykk for optimal ytelse, og for å kunne danne noe vakuum og utsugings effekt etter eksospulsene. Fabrikanten har således valgt diameter…

Les mer

Hvordan velger jeg riktig lyddemper ut ifra ønsket lydresultat?

Hvis det f.eks er ønskelig å dempe støy, men samtidig beholde den dypere lyden (bass/gromlyd) så bør en resonans demper eller demper med få reflekterende innvendige barrierer velges. Således vil de lavfrekvente lydbølgene (bass) som går mer rett frem beholdes, mens de høyfrekvente lydbølgene med store svingninger (diskant) bli absorbert i yttervegger/isolasjon. Ønskes det optimal…

Les mer

Hva menes med innvendig og utvendig diameter på eksos?

Mange eksosdeler har en innvendig dimensjon i ene enden, en såkalt muffe. Det betyr at den er utblokket til å måle en gitt diameter innvendig, slik at en utvendig eksosdel kan tres inni og festes med klemme. Dette er en enkel måte å koble eksosdeler sammen på.

Les mer

Hva er chrome?

Chrome er en omfattende overflatebehandling som gir en skinnende overflate. Selve prosessen tar lang tid, med påføring av mange lag chrome. Metallet blir påført i tynne sjikt ved hjelp av elektrolyse. Chrome danner en korrosjonbestandig og helt blank overflate.

Les mer

Hva er universale eksosdeler?

Det betyr at delene ikke er produsert for ett enkelt merke eller modell, men kommer i flere varianter som tilpasses eksosanlegget etter kundens mål. Man kan bytte eksisterende deler, eller bygge om etter eget ønske.

Les mer