Tilbakemeldinger
Les litt om hva våre kunder sier om oss. Legg gjerne igjen din egen tilbakemelding i bunn.
Vangbo AS kan tilby produkter til både tørr og våt eksos for marine, og har et stort utvalg på lager for rask levering til reparasjoner til fiskebåter, skipsverksteder og verft.
For marine tørr eksos har vi komplett eksosanlegg med lyddempere, her kan vi tilby alle deler for å sette sammen et komplett eksosanlegg etter kundens mål og ønsker.
Enten man driver kystfiske, frakt av varer eller passasjerer eller kun fritidsbåt – på sjøen har man behov for rask reparasjon.
Da er det viktig å få delene sendt helst samme dag, og hos Vangbo har vi lagerført eksosdeler i over 50 år. Dette har gitt oss erfaring med hva som lønner seg å ha på lager, samt gi god hjelp til verksted, båteiere og fiskebåter hva de kan bruke av vårt utvalg.
Ringer du til Vangbo, kommer du rett til en person som kan hjelpe deg. Enkelt og raskt!
Vi har lyddempere med opp til 6 toms / 152 mm inn- og uttak på lager, samt braketter, rør, eksosklemmer, bend etc. Vi kan anbefale vår termiske matte med aluminiumsfolie 1 side for isolasjon til marine eksos.
Eksosdelene er laget av aluminisert stål, dvs. de er behandlet for å tåle miljøpåkjenninger og tørr eksos.
Har du spesielle mål til din lyddemper, kan vi få pris og leveringstid fra en av våre amerikanske eller canadiske produsenter.
For marine våt eksos har vi gummi- og silikonprodukter i bend og slanger, samt syrefaste klemmer og fiberglasskoblinger. Marine produktene har høy kvalitet og 5 års garanti, Gummiproduktene tåler opp til 138 C. og silikonproduktene 177 C. De håndterer varme, feilstillinger og vibrasjoner. Festes med syrefaste t-bolt klemmer, det anbefales 2 stykker t-bolt klemmer per skjøt.
Marine produkter til både tørr og våt eksos
april 29, 2025
Hvorfor skal jeg bruke eksosbandasje på min bil, traktor eller lastebil?
Eksosbandasje gir deg flere fordeler på ditt eksossystem. Enten du har bil, traktor, lastebil, anleggsmaskin eller aggregat – alle har nytte av å isolere eksosanlegget.Når du isolerer eksosanlegget hjelper du til å holde en høy og jevn varme, som fører til økt gjennomstrømning, tørrere eksos og bedre ytelse – motor puster bedre og får en høyere medsug-effekt. Økt gjennomstrømning av eksos hindrer opphopning av gasser inne i eksossystemet.Ved å beholde varmen innvendig i eksosanlegget, vil du også skåne ledninger, slanger og luftinntak i nærheten av eksosen, og forlenge levetiden på dette. Ved å bevare den kjølige luften, øker Hk med 1% per nedsatt grad. Kjølig luft har lav tetthet og tillater større mengde luft å blandes med drivstoff, derfor økt Hk.
Vår eksosbandasje fra Thermo-Tec ble utviklet i 1987 og er ledende på markedet med holdbarhet og kvalitet. Den inneholder ingen asbest, tåler opp til 1100 C. og har meget god holdbarhet. Den originale eksosbandasjen kommer i grå-sort og beige farge, og kan brukes på alle eksosrør, katalysator, lyddempere etc.
Det også utviklet nyere versjoner med karbon, platinum og kobber. Dette er forbedrede versjoner av den originale eksosbandasjen, laget spesielt med tanke på utseende og form. Spesielt på motorsykler og utstillingsbiler vil en eksosbandasje med pen finish være av betydning, i tillegg til at den har alle de gode egenskapene til den originale eksosbandasjen.
Hvis du ønsker å se bilder fra produsent, se link her: 2024-catalog-web.pdf
Eksosbandasje for bil, traktor og lastebil
februar 27, 2025
Riktig valg av eksosklemmer
Det finnes mange ulike varianter av eksosklemmer, og det er viktig å velge den eksosklemmen som passer best til montasjen for å oppnå et godt resultat.
Det finnes flere ulike typer U-klemmer, og selv om de i utgangspunktet gjør samme jobben, har de ulike funksjoner.
En standard U-klemme med enkel sadel og rund bøyle er en økonomisk og grei måte å skjøte sammen to eksoskoblinger på, den kan også benyttes til feste mot brakett.
I tillegg finnes det U-klemme med dobbel sadel og flat eller rund bøyle. Her får du bedre klemtrykk på grunn av dobbel sadel og den med flat bøyle benyttes ofte til festeklemmer på topprør / rakrør opp bak hytta – da den gir en pen montasje og kan brukes som feste mot brakett.
Smale flatbandklemmer er en meget god eksosklemme som gir opp til 2 tonn klemtrykk! Med sitt 3 centimeter brede klemmebånd og kraftig feste med en bolt, kan denne benyttes på alle eksoskoblinger og gi en pen montasje uten utstikkende elementer.Trenger du en kraftig og sterk eksosklemme som tåler mye, er den smale flatbandklemmen et riktig valg.
Brede eksosklemmer finnes også flere varianter, forhåndsformet, for butt skjøt og flatpakket elastisk.De kalles også Easy Seal klemmer, og navnet gir en god indikasjon på egenskapene til disse bestselgende eksosklemmene.Disse klemmene har en båndbredde på 7,5 centimeter med 2 bolter, og dekker godt over eksoskjøtene for tett montasje. Men her er det også ulikheter mellom de tre brede eksosklemmene, som gjør de unike til hver sin montasje.
Den flatpakkede versjonen er mest elastisk i klemmebåndet, og det gjør den spesielt godt egnet til fleksible stålslanger mot eksosrør, da det elastiske båndet former seg godt etter skjøtene til rillene på fleksible stålslangen, og gir en tett og pen montasje.
I utgangspunktet kan den brede elastiske klemmen benytte på alle eksosskjøter, men kan ikke benyttes til feste mot oppheng eller brakett på grunn elastisiteten i klemmebåndet.
Forhåndsformet klemme har stivere gods og passer også fint til alle eksosmontasjer, men ikke så god til fleksible stålslanger.Klemme for butt skjøt brukes når man skal koble to rør med lik utvendig dimensjon mot hverandre, den er ganske stiv i godset og helt rett.
Se vårt utvalg av eksosklemmer her: Eksosklemmer – Vangbo AS
Riktig valg av eksosklemmer
februar 27, 2025
Velg lyddempende innsats til eksosanlegg – effektiv støyreduksjon fra Car Chemistry
Ved endringer på eksosanlegget kan lyden noen ganger bli litt for høy. Man bytter for eksempel ut lyddemper eller bygger om eksosanlegget med færre bend og rør, slik at lydbildet endres på kjøretøyet. Hvis man ikke har plass til en resonator, kan en lyddempende innsats fra Car Chemistry være løsningen.
Det unike designet er utformet for optimal demping kontra minimal motstand. Eksosen som går gjennom det riflede innerrøret demper høyfrekvent lyd, mens eksosen som går igjennom utsiden via disc`ene kjøles ned, og når dette møtes igjen på uttakssiden vil eksosen dras videre gjennom eksosanlegget.
En annen stor fordel at denne ikke synes på utsiden av anlegget, så lenge man har rett eksosrør på ca. 17 centimeter, har man plass til å montere den innvendig i eksosrøret. Det er også mulig å kutte litt av inntakssiden for å gjøre den kortere.
Når man skal finne riktig størrelse, måles utsiden av eksosrøret og velger den innsatsdemper som er til utvendig diameter målt.
Innsatsdemperen skal sitte godt fast inne i eksosrøret, man kan banke det forsiktig inn eller file ned litt av utsiden på discène for tilpasning. Er det litt romslig plass, så punktsveiser man det for godt feste eller borrer hull og fester med rustfri skrue.
Lyddemperen kan monteres der det er praktisk mulig, men som hovedregel vil en montering nærmere motor gi bedre lyddemping enn lengst ut på enden av eksosanlegget, den kan også seriemonteres med flere på ett anlegg. Det følger med to lokk i esken, ett med hull i midten og ett helt lukket. Disse kan man sette på inn- og uttaket for bedre lyddemping, men de vil også gi økt motstand.
Et annet alternativ er å kjøpe en pakke lyddempende stålull fra Car Chemistry og legge i mellom disc`ene for ekstra demping mellom 2 til 4 decibel. Men lyddempende innsats, lyddempende stålull og eventuelt lokk på, vil en optimal demping komme opp til 10 decibel. En lyddemping på 10 decibel vil for menneskelig hørsel oppleves som en halvering av lydnivå.
Det er en ganske bra lyddemping for en liten innsatsdemper som ikke engang synes utvendig på eksosanlegget!
Litt for mye lyd på eksosen? Velg lyddempende innsats til eksosanlegg
februar 11, 2025
Vinterværet i Norge kan være utfordrende, is og snø setter seg fast på frontruten og farlig situasjoner med dårlig sikt kan oppstå. Det er ikke alltid nok med vanlig vindusviskere og varmeapparatet på fullt, noen ganger må man likevel ut av bilen for å skrape is og slå av isklumper fra vindusviskere. Derfor anbefaler Vangbo å bruke isfrie vindusviskere fra Everblades.
Hvis man er yrkessjåfør og kjører lange strekninger eller har ansvar for å brøyte veier, kreves det at sikten er klar hele tiden, det kan gis bøter for å kjøre uten god sikt og i verste fall kan man fratas lappen for en periode.
Vindusviskere fra Everblades har blitt produsert i Michigan siden 1986, USA, og benyttes av yrkessjåfører i nord-Amerika og Canada med samme type værforhold som her i Norge .
Den er utviklet for å tåle tøffe forhold med snø, is og underkjølt regn. Viskerbladene er laget av slitesterk silikon, og varmen fra viskerbladene gir deg ikke bare fri sikt ut av frontruten, den forhindrer også at snø og is bygger seg opp på selve viskerbladet. Du behøver ikke lenger stoppe opp for å slå av isen fra viskerbladet, dette smelter bort av seg selv ved å enkelt slå på varmen fra innvendig og la Everblades vindusviskere med varme gjøre jobben for deg. Ingen flere merker etter is og snø fra vindusviskeren på frontruten – bare ren og klar sikt.
Alle våre isfrie vindusviskere fra Everblades finner du her:
https://vangbo.no/produktkategori/vindusviskere/
Klar sikt for vinteren med isfrie vindusviskere fra Everblades
januar 20, 2025
Vangbo i Bilfag
Vår daglig leder Terje Vangbo møtte med Bilfag for å gjøre et intervju.
I denne artikkelen forteller vi litt om historien til Vangbo og hvordan produksjonen vår foregår. Les også om hvordan vi har satt opp vår hjemmeside for å en god oversikt over våre produkter. Videre forteller vi også litt om omfanget i våre produkter.
Klikk på bildet for å se nærmere på artikkelen.
Vangbo i Bilfag
Vår daglig leder Terje Vangbo møtte med Bilfag for å gjøre et intervju.
I denne artikkelen forteller vi litt om historien til Vangbo og hvordan produksjonen vår foregår. Les også om hvordan vi har satt opp vår hjemmeside for å en god oversikt over våre produkter. Videre forteller vi også litt om omfanget i våre produkter.
Klikk på bildet for å se nærmere på artikkelen.